21 okt. 2014

Äppelchutney, världens godaste!

Tack till Thomas som gav mig en burk färdig chutney och receptet så jag kan göra mer själv! Delar detta här med er så att ni också kan få prova om ni gillar chutney!

500 g äpple
1 st gul lök finhackad
1 st röd chili, finskuren i skivor
1 krm kanel
1 tsk curry
1 tsk ingefära
1 dl ättika
2 dl socker
0.5 dl russin 
Matolja att fräsa

Skala och kärna ur äpplena och skär i grova bitar.
Fräs lök med chili och torkade kryddor på låg värme i olja tills löken mjuknat.
Tillsätt äpple och ättika samt socker och russin.
Låt puttra i 30 minuter. Smaka av med eventuellt mer socker eller ättika.
Häll upp på väl rengjord glasburk och förslut!

3 kommentarer:

  1. Detta ska jag prova i morgon.
    Ser verkligen gott ut.
    Tack för receptet.
    Mvh Eva Hedblom

    SvaraRadera
  2. Jag ska testa imorgon. tack för receptet :)

    SvaraRadera
  3. Hittar det här fina receptet 8 år senare, spännande! Ville tacka, om än sent ute…

    SvaraRadera

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!