27 juli 2016

På väg norrut längs Italiens kust

Lämnat fina Korsika bakom oss för denna gången. Finns mer att se och utforska där. Vi åkte med rederiet Moby och betalade 254 euro för en ToR-biljett. Campingarna låg på mellan 32-37 euro och höll vanlig fransk standard, man ska inte lura sig av antalet stjärnor.
Vi upplevde att husbilar inte alltid va lika välkomna nere vid stränderna där man satt upp 2-metersbommar så att man inte kommer till och vägarna är inte jättebreda precis, men bra för övrigt. Jag gillade inlandet bäst med den fantastiska naturen, de slingriga vägarna och de mysiga småbyarna längs vägen.
Stränderna är fina och badvattnet rejält varmt t.o.m. för mig som är en badkruka. Att bada i flod visar sig vara underskattat från vår sida, riktigt mysigt! Många verkar föredra detta istället för det salta havet.
När vi åt ute fick vi alltid god, vällagad mat. Det blev fricamping norr om Genova inatt då vi inte fick tag på bra campingplats. Känns lite tråkigt att svischa förbi Cinque Terre som jag velat besöka så länge men det får helt enkelt sparas till en annan gång, får bli en vår- eller höstvandring nån gång. Nu fortsätter vi vår resa norrut mot Frankrike, kör på autostrada del fiori (den blommande motorvägen), börjar närma oss San Remo och Monaco...
Sa jag att internet är bedrövligt?! Skriver efterhand och publicerar när jag får tillfälle. Må gott där hemma!

4 kommentarer:

  1. Korsika blir jag ännu mer intresserad av att besöka nu efter att följt eran rundresa. Trist med dessa bommar som hindrar oss med husbil att komma till havet. Dom vill kanske få in alla på campingen i stället för fricamping. Smala vägar är inte något jag längtar till men ibland måste man åka där för att se allt vackert.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fricamping är nästan omöjlig. Man får ta sig upp ibergen om man vill fricampa. Det som störde mig mest va att det var strandparkeringarna som hade bommar o där finns ju oftadt även restaurangerna. Kram

      Radera
  2. Vilken jättefin ö, men det är det där med vägarna.... slingrigt och högt...
    Cinque Terre står också på min "önskelista"!!! Ska bara dit NÅN gång!
    "Följer med" er till Monaco - ska bli kul :-)
    Ha de gott och kör försiktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha nu blir fu besviken, åkte bsra igenom Monaco 😂

      Radera

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!