10 aug. 2016

Hemma igen efter en tur i Skåne

Som vanligt när vi kör söder- och österut så hamnar vi i Simrishamn, eller rättare sagt vid Vårhallarna strax norr om Simrishamn. Vi kör ner till parkeringen vid stranden och njuter av naturen och att vår håriga får bada så mycket han vill utan att någon gnäller. Finaste hundstranden i södra Sverige om du frågar mig!


Vi sov länge, va ute och promenerade och hoppade över frukosten, istället gick vi direkt på lunchen, grillat...... åkte sedan in till stan för en promenad och en mjukglass. Vi gick gata upp och gata ner på vackra kullerstensgator och bland blommande stockrosor.
 
Graffitimålningen föll mig i smaken, konstnärinnan Carolina Falkholt som gjort den.
 
När molnen hopade sig över stan åkte vi vidare till Ystad, så mycket husbilar överallt. Vid reningsverket var det överfullt, nere i hamnen likaså. Men vi ställde oss nere i hamnen då jag behövde ha tillgång till ström på måndagmorgonen då jag skulle jobba lite.
Så tacksam att jag kan jobba på distans och som nu, halva dagar! Men halvtiden tar slut på fredag då jag går upp i heltid igen. Men, jag fortsätter att jobba mestadels på distans. Inte helt fel att kunna jobba i husbilen när mannen i huset är ledig.
 
Hela stan är så vacker med mängder av gamla, vackra byggnader
 
När jag jobbat klart visade det sig att det var mer sol norrut så då åkte vi till Kivik. Ja, såna är vi, vi åker mestadels dit solen lyser!
Men först blev det ett stopp på Gunnarshögs Gård där det inhandlades rapsolja i olika smaker, så god! Nästa stop blev Kiviks musteri där det inhandlades diverse drycker men även te och en äpple/calvadosmarmelad som är en favorit.

Mitt i bilden ser du Fritiof Nilsson Piraten

Ställplatsen var nästan full. Vi fick en hörnplats vid vägen, men också i solen. Vi tog ut stolarna och njöt en timme eller två, tills solen gick ner. Det kanske man inte får men vi gjorde det ändå.
På morgonen gick vi till bageriet och köpte färska frallor och croissants, mums så gott! Men nu är det slut på glutenkost och annat onyttigt, vi måste ta tag i kosten och träningen igen. Jag får mer värk och svullnad i mina leder när jag äter gluten så jag förstår inte varför jag utsätter mig för det varje sommar, men färskacroissants är ju så gott.

Här i byn är det helt ok att gå till bageriet i morgonrock, lite kul faktiskt!

Efter lite jobb drog vi norrut, ja, ni vet, där solen lyser. Det blev stopp utanför Broby, vid en sjö. Kvällen var vacker om än lite blåsig. Det blev en fin promenad runt sjön när jag jobbat klart (vilket jag inte hade gjort på morgonkvisten).

Morgonen var blåsig och blöt, det hade regnat som attan stora delar av natten. Vi packade ihop oss och åkte hem. Imorgon skall mannen jobba och jag behöver åka in till kontoret. Supernöjd med vår lilla utflykt och så tacksam för att vi kan vara ute o åka så här.

5 kommentarer:

  1. Simrishamn ser verkligen fint ut! Det får hamna på vår "att uppleva-lista"

    SvaraRadera
  2. Simrishamn och Ystad ... där var vi för ett par år sedan ... verkligen trevliga små städer! Mysigt att kunna gå till bageriet och köpa färskt bröd på morgonen :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är väl härligt att ha en favoritplats! Jag har inte hittat min än! Men jag fortsätter att leta!! ;-)
    Verkligen härliga färger på väggmålningen och i ditt collage!

    //SilverSARA
    http://familyontour.blogspot.se/

    SvaraRadera

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!