31 aug. 2014

Söndag igen...

Veckan springer iväg fort! Jag har plockat svamp när jag hunnit efter jobbet men det har inte varit så mycket då jag varit på möten både i Kungsbacka och i Göteborg i veckan. Hundträning har jag hunnit med lite grann i alla fall :-) annars är vi mest ute på våra rundor jag och räkan.
Vi hittade en scoutstuga när vi var på svampsafari och en massa kallisar

I fredags hade vi kräftskiva med Sanna och hennes familj, mycket trevligt! Milla kom också förbi en lite sväng, men hon är ju alltid på väg någonstans så hon fastnade inte på bild.
Lörda' morgon åkte vi iväg med husbilen, det blev inte så långt då källartrollet skulle jobba söndag kväll. Simlångsdalen räckte gott åt mig då vi hittade en hel del svamp där ;-) Plötsligt vill mannen också ut å plocka svamp, det var visst inte så roligt att bara vara med å rensa. Han lärde sig flera sorter och hade näsa för detta, hittade hur mycket som helst så det blev bara att stanna på Matöppet i Simlångsdalen och handla lite ingredienser till svampsoppa, blev mumma!

Såg en hel del av den fridlysta Lummern i skogen också.
Vilken tur jag redan hittat prinsen så jag slapp pussa på denna :-)

Morgonrundan levererade svamp den också, jag och räkan luffsade omkring en stund och fyllde vår korg och han fick sig ett bad i Brearedssjön också.
Meningen va nu att vi skulle åka hem efter den sena frukosten men när vi såg en massa svamp i skogen (man sitter ju ganska högt i husbil) så blev det ett stop i alla fall. Mängder med trattar, soppar och gula fanns det att plocka, vi tackar!
Lite blandade strävsoppar, alla ätliga. 

Efter att ha rensat allt, satt igång torkarna och förvällt resten av svampen så blev det att laga lite mat till mannen som skulle till jobbet och jobba sitt 12-timmarsskift.
Nu skall jag å räkan ta en sväng... vi hörs snart igen, tänkte dela med mig av mitt goda recept på svampsoppa om jag hittar det i datorn eller var jag nu lagt det. Jag själv blandar mest lite av varje av det jag vet skall vara i.
Ha en fin vecka och ta vara på dagarna och glöm inte att kramas lite också! 
Överst i bild en vacker röd flugsvamp, men det andra då? Lite geléaktig svamp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!