24 mars 2015

Tomat och fänkålssoppa

Det blev vegetariskt till lunch idag, måste bara dela med mig av denna goda soppa som dottern Michelle delade med sig av till mig. Har läst någonstans att den kommer från boken "Slottsträdgården Ulriksdal: Grön mat och njutning från trädgårdscaféet".

Italiensk tomatsoppa med fänkål & örtcrème (något modifierad)
Till 4 pers.

Soppa
2 gula lökar
1 stor fänkål
3-4 msk smör
4-5 msk tomatpuré
400 g passerade eller krossade ekologiska tomater
5 dl vatten
2 st Fond du chef grönsaksfond
svartpeppar från kvarn
2-3 msk honung eller annan sötning
ganska mycket strimlad färsk basilika (en smaksak)
½-1 dl vitt matlagningsvin

smaka av med salt

Örtcrème
4 -5 msk finhackad färsk basilika
4-5  msk finhackad färsk timjan
ca 3 dl crème fraiche

salt & peppar

Gör så här;
Hacka den gula löken och finstrimla fänkålen. Fräs i oljan i en kastrull i ca 5-6 min. Tillsätt tomatpuré och låt den fräsa med i ytterligare 1 min. Häll i tomaten, vatten och grönsaksfond. Krydda med peppar, sötning och matlagningsvin. Låt soppan sjuda i ca 30 min, tillsätt
strimlad basilika och låt koka en liten stund till.


Medan soppan kokar gör du örtcrèmen.
Rör ner finhackad basilika och timjan i crème fraiche smaka av med salt och peppar. Servera soppan med en klick örtcrème på toppen.

Tips: Gör gärna både soppan och crèmen dagen innan, blir godast när det får gotta till sig över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!