22 maj 2016

Orkidévandring med guide på Stora Alvaret

Äntligen uppfylls min önskan om att få en guidad tur på Stora Alvaret. Vi var en stor grupp så man tog in en extra guide. 
Stationschefen Dave Karlsson hälsade oss välkomna och berättade om Station Linné och lite kuriosa om orkidéer.

Dave Karlsson hälsar oss välkomna

Min guide för dagen var Lars-Göran Danielsson. Han beskrev sig själv som en "Ölandtok" och "svampnörd". Han svarade på alla frågor vi deltagare hade om både det ena och det andra. Mycket Ölandshistoria blev det och vi hittade alla orkidéer som blommar just nu i maj på Alvaret. 

Lars-Göran Danielsson förklarar hur man känner igen Johannesnycklar 

Första orkidén vi hittade, Johannesnycklar 

Vi fortsatte ut på Alvaret och då hamnade vi mitt i en orkidéäng av Göknycklar. Det är helt fantastiskt vad det kan växa trots att det är torrt som fnöske på sina ställen.

Det granskas in i minsta detalj

Vita Göknycklar som jag hittade på Vickleby Alvar

Krutbrännare, en av mina favoriter!

Sankt Pers Nycklar

På Alvaret hittar man mängder med Eva och Adam nu i maj

Är du intresserad av att ta en vandring på Stora Alvaret så kan jag varmt rekommendera att ta följe med en av Station Linnés guider. Man får mycket för pengarna (180 kr/person). Naturupplevelser på Station Linné, för stora och små. Du kan även göra vandringsturer på egen hand om du vill det, kartor och info finns på stationen och även på hemsidan.
Vill du läsa mer om de olika orkidéerna ovan så kan du göra det på Den virtuella floran.

4 kommentarer:

  1. En underbar och lärorik vandring bland orkidéerna - härliga bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, vilka kul bilder med alla som ligger och kryper på marken! Låter trevligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte låta bli att fota då det såg så roligt ut :-)

      Radera

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!