15 nov. 2015

Mamsells ostsoppa

För några veckor sedan var jag hos min kompis Agneta som bjöd på denna goda soppa. Men jag antar att hon skippade mjölet då både hon och jag äter glutenfritt. Jag kommer naturligtvis att justera den lite då jag inte vill ha något mjöl och grädde är ju godare än mjölk... dessutom reder ju grädden soppan med automatik. Nedan finns originalreceptet.

1 lök
2 msk smör
2 msk vetemjöl (skippas helt om du vill ha den glutenfri)
3 tsk senapspulver (Colmans)
5 dl mjölk (2-3 dl grädde kommer jag att ta istället plus lite vatten)
6 dl hönsbuljong
3 dl lagrad ost
Salt
Vitpeppar
Paprikapulver

Tillbehör:
Skinka i strimlor, bacon, purjolök i ringar, gräslök, räkor, skivade rädisor, strimlad paprika, körsbärstomater mm. Man tager helt enkelt vad man haver och serverar i små byttor där var och en tar det den vill ha av till soppan.


Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i smör el margarin.
Pudra över mjöl, häll i senapspulver, mjölk och buljong och låt soppan koka i 5 min.
Hit kan du förbereda.
Låt soppan bli het igen, rör ner osten under kraftig vispning men låt den inte koka. Då blir osten hård. Smaka av med med kryddor och servera soppan genast.


Bröd är ju alltid gott till soppan. Vi åt Foccaccia men det går att ta vilket bröd som helst som man tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!