29 dec. 2015

Finbesök och balkanmat!

Igår var lilla Alice på besök hos oss. Rexi är fortfarande skeptisk till flickebarnet, va kom hon ifrån undrar han?! Det är ju mig alla skall kela med och pussa på...
Det blev mycket gos med moster och mormor men även ett litet bad hanns med.

Flickorna Bencic (Michelle och Nathalie) gillar båda balkanmat, men det lagas inte så ofta här i huset trots att det är enkelt gjort. Igår blev det Burek med två olika sorters fyllningar, en med köttfärs, lök och potatis som steks i smör/olja och kryddas med vegetakrydda och en med ost där man vispar upp ägg, lite svartpeppar och en krämig ost som jag köper i specialaffär där de säljer balkanvaror (det går nog lika bra med fetaost).
Jag har aldrig lärt mig göra filodeg från grunden och lika glad är jag för det verkar krångligt, så jag köper färdig. Finns lite varstans att köpa.
Här finns lite historik och lite olika recept på fyllningar; http://dalmatianmom.blogspot.se/2013/01/burek.html  Du hittar även andra goda kroatiska rätter där!



Fievel Mousekewitz, Alice mammas favoritgosedjur när hon var 2-3 år gammal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!