21 juni 2015

Helg med familj

Hade en riktigt trevlig midsommardag. Jag och Michelle åkte till mor min i Getinge, Michelle ville berätta att hon skulle bli mamma och att mormor skulle bli gammelmormor igen. Ja och då förstår ni ju att jag skall bli mormor, så spännande! Mitt första lilla barnbarn... <3
Jag tog med lite mat som jag vet uppskattas av både mor och dotter min. Det blev njoki med gulas till dem och jag åt blomkål till gulasen istället då jag inte vill äta mjöl (gluten) som finns i njoki. Till kaffet blev det peacemuffins, saftiga, gluten- och sockerfria och väldigt goda!
Min mor älskar att spela Fia med knuff, så det fick bli några omgångar som hon naturligtvis vann. Det blev också lite kortspel, vi spelade briskula med originalkortlek från Kroatien.


Kvällen spenderades med dottern hemma hos oss och med lite mer matlagning. Vi ville ju gärna även ha kvällsmat. Michelles pojkvän Christofer kom och gjorde oss sällskap. Det blev majrova på "hasselbacksvis", skärbönor och kyckling i ädelostsås. 

Idag blev det promenad ner till havet och till skogen med min fyrbenta kompis. Kantarellerna börjar titta fram så håll utkik mina vänner. 

Idag gjorde jag ett tillbehör till kycklingresterna från igår som jag inte ätit på evigheter, jag gjorde nämligen polenta, så enkelt och så gott! Man äter mycket polenta i italien, nästan lika mycket som pasta. Min mormor lagade ofta polenta som vi åt tillsammans med gulas när jag var liten. Jag gjorde dock en egen lite lyxigare variant med ost och lufttorkad skinka.

Polenta med ost och skinka/bacon (7-8 st)
6 dl vatten (går även att använda mjölk)
2 dl polenta (majsgryn)
½ dl parmesanost
ca ½-1 tsk salt
1 pkt Prosciutto (italiensk lufttorkad skinka) eller bacon
ca 2 dl riven ost

Koka upp vätskan med salt och blanda ner polentan. Koka i ca 5-10 minuter på svag värme (det blir en gröt), rör ner parmesanosten.

Klä stora muffinsformar (jag använder silikonformar) med skinkan/bacon, en skiva till varje form. Häll i polentagröten i formen, inte ända upp för du skall toppa med riven ost. Grädda i ugnen ca 15-20 minuter på 200 grader så att osten smälter och skinkan/baconen blir lite "grillad".

Nyfiken? Våga prova, det är annorlunda men väldigt gott tycker jag. Paulo Roberto bjuder här på Polenta med bacon och svamp. Själv hade jag nog velat ha en köttbit till för polentan i sig är ett tillbehör istället för potatis, ris eller pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!