5 juni 2015

On the road again

Äntligen fick jag åka och titta på Ölands orkidéer! Källartrollet gick av nattskiftet på onsdagen och fick sova till klocka ett sedan drog vi. Jag hade packat bobilen så den stod och väntade, redo att starta.
Vi åkte till Vickleby för att titta på orkidéerna men stannade där även för natten. För några år sedan var jag där tillsammans med dottern och räkan, då åkte vi bil och hade picknick i gräset.


Förutom orkidéer så fanns där mängder med andra blommor. Fantastiskt fint att vandra runt här. Tog en extra runda även på morgonen, tänkte att jag kanske hittar ännu fler sorter men så där, mitt i hagen stog det en gäng hästar! Då vände jag och räkan, hästar är inte mitt favoritdjur precis.

Åkte vidare söderut och stannade till i Resmo, gick in i den stora väderkvarnen. Bestämde oss för att ta en runda ner till Ottenby, väntade nämligen på att gårdsbutiken skulle öppna så jag kunde köpa lite kryddor och marmelad. Det var ju fortfarande tidig morgon.

Vi åkte ända ner till Långe Jan i Ottenby. Lite kul med alla djuren som springer mitt i vägen och ser så lyckliga ut över att få springa fritt. Tog en kort promenerad men det blåste en del så vi blev inte långvariga. Vi åkte även inom Degerhamn för att kolla in ställplatsen, där såg fint ut. Fast vi behöver ingen ställplats idag så vi åkte vidare.
Till den här charmiga butiken, Norrgårdens gårdsbutik i Ventlinge. Man handlar och betalar vad det kostar, det är nämligen självbetjäning! Så var det även förta gången jag var här, typ för 4 år sedan. Finns allt möjligt gott från ägg, sparris, potatis till kryddor, marmelader, saft och oljor. Jag köpte vitlökspeppar, en kryddblandning som heter sval sommar och deras örtagårdskrydda. Även apelsinmarmelad med havtorn och två olika oljor åkte med hem. Plus det Michelle önskat sig förstås. Dottern fyllde år och fick önska sig lite kryddor från Öland. Produkterna kan även köpas via internet Ölands örtagård heter deras hemsida.
Vi åkte vidare och stannade vid en rastplats som heter Eriksöre, kanonfint ställe. Fixade brunch och åt det där i gräset. Det var massor av folk som stannade här och fikade.
Här fanns en stig att följa in i skogen där man fick info om olika träd och växter, jag och räkan gick promenade och hälsade på även kossorna i hagen.
Efter ett par timmar åkte vi till Svinö, där verkade det helt molnfritt och det var det. Räkan fick bada på hundbadet och vi njöt i solen ett par timmar till. Framåt kvällen tog vi en promenad in till Kalmar och tillbaka, alla nöjda och belåtna. Vi stannade här för natten med 18 andra husbilar. Numera finns här toaletter, vatten att fylla på och latrintömning.
Det blåste upp framåt förmiddagen så vi bestämde oss för att åka vidare, i Oskarshamn skulle det vara ännu finare väder... Där hittade vi detta ekipaget :-)
Gillade inte den centrala ställplatsen i Oskarshamn så här stannade vi inte utan åkte vidare till Figeholm. Källartrollet hade läst att här fanns en ställplats. Så här är vi nu, lugnt och skönt och massor av grönområde, precis som vi vill ha det. Figeholms båtklubb driver ställplatsen. Direkt vid vattnet, el och toa i närheten. Dusch, tvättstuga, gratis wi-fi mm finns vid klubbstugan några hundra meter bort.
Fixade till en riktig god korvgratäng med potatis, kryddstarka korvar, kokta ägg och lök. Åt gjorde vi ute i solen, härligt! Den där Omniaugnen som ser ut som en sockerkaksform är riktigt användbar när man inte har en riktig ugn.
Sommaren är härlig men myggorna kan man vara utan och just nu surrar en kring mitt öra. God natt säger jag, de andra två snarkar redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!