20 okt. 2015

Fröknäckebröd i ugnen...

Idag är en tröttsam dag. Vaknade trött och sedan fortsatte dagen i trötthetens tecken, ibland får det va så. Det blev en lång dag på jobbet både igår och idag och det känns.
Sparkade iväg mig till träningen men det var väldigt nära ögat att jag stannade hemma. Börjar man att skolka så är det kört, så det fick bli ett Corepass ikväll och det känns väldigt skönt nu. Jag får alltid lite extra energi av träningen och det är väl det som gör att jag fortsätter att gå dit.
Ikväll innebar energin att jag bl a slängde in en plåt med fröknäcke i ugnen, lätt att bara blanda ihop lite frön och slänga in på gräddning. Här är receptet om du vill prova:

1 dl sesamfrön
½ dl solroskärnor
½ dl melonkärnor
½ dl linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
½ tsk salt (alternativt flingsalt på toppen)
2 msk smält kokosfett/rapsolja
2½ dl kokande vatten


Vill du kan du byta ut frön och kärnor efter vad du tycker om men linfröna måste vara kvar då de håller ihop smeten, likaså fiberhusken. 


Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Blanda med olja och häll därefter det kokande vattnet över fröblandningen, rör om ordentligt. Häll omedelbart upp på en plåt med bakplåtspapper och sprid ut till ett tunt kex med slickepott, det skall täcka nästan hela plåten.
Grädda knäcket 45 minuter mitt i ugnen, ta ut och skär med pizzaslicer/degskrapa fina rutor eller så låter du bli och knäcker dem lite på måfå när de är klara. Stäng av ugnen och sätt in knäcket att eftertorka i ugnen ca 30 minuter.

Ett hälsosammare alternativ till kex och knäckebröd! Här en gammal bild där jag även hade i pumpakärnor. Det är gott att variera sig lite så att man inte tröttnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!