30 sep. 2015

Pumpasoppa med goda tillbehör

I helgen serverade jag en god pumpasoppa som jag gärna delar med mig av... receptet är inte mitt eget utan hittade det på Jillsmat.se, gjorde bara lite ändringar som passade mig bättre.


Pumpasoppa
Ca 1,2 kg butternutpumpa
1 st gul lök
1 st liten solovitlök
1 st röd chili
1 msk olivolja/kokosfett
1 st Fond du chef grönsaksbuljong
5 dl vatten
1 dl crème fraiche
svartpeppar från kvarn
ev lite salt

Skala bort det yttersta skalet på pumpan och skär pumpan i tärningar.
Hacka gul lök och vitlök. Ta bort fröna från chilin och skiva tunt.
Stek den gula löken, vitlöken och chilin i fettet. Lägg i pumpan, vattnet och buljongtärningen. Koka tills pumpan är mjuk. Mixa till en slät soppa. Tillsätt crème fraiche. Smaka av med salt och peppar.


Rödlökschutney
3 st rödlökar
0,6 dl balsamvinäger
3 msk Sukrin Gold eller valfri mängd honung
0,5 tsk salt
Ev lite vatten

Skala och skiva löken tunt.
Häll i sötning och balsamvinäger i en kastrull. Koka upp. Lägg i lök och salt.
Låt småputtra i cirka 15 minuter eller tills löken är helt mjuk. Späd med lite vatten om det kokat torrt, men allt vattnet skall vara borta när det är klart.


Chèvrecrème
Ca 150 g chèvre
1 dl smetana
lite salt

Ta bort kanten på osten och blanda väl med smetana, smaka av med lite salt.

Sist men inte minst, knaperstekt bacon är väldigt gott till!
Smaklig spis! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!