5 maj 2015

Det blev en lillsemester

Inte helt fel att fira in våren med en tur med bobilen till Tyskland. Det blev en övernattning i Danmark då vi startade ganska sent på torsdagseftermiddagen.

Fredagen spenderades med promenader i Flensburg. Grått och mulet väder var det när vi kom fram men efterhand så kom solen och då blev det en ett par drinkar i glassigaste baren med sand under sulorna.

Vi hann även vara lite kulturella med ett besök på varvsmuseet Museumswerft Flensburg.

Framåt kvällen åkte vi en tur på landsbygden och hamnade till sist i Glücksburg.

Vi tog in på en mysig liten camping vid havet med härliga promenadstråk. Man fick passa på att vara ute mellan regnskurarna.

Lördagsmorgonen bjöd på vandring då jag hittade en vandringsled som gick längs med havet, fantastiskt fint! Träffade på pratglada tyskar som gärna pratade med både mig och räkan.

Innan vi lämnade Glücksburg så gjorde vi ett besök i slottsparken. Vi promenerade runt sjön och dagen till ära fick jag leka bröllopsfotograf.

Vi åkte vidare och tog sikte på Schleswig. En liten hamnstad som visade sig från sin bästa sida. Ställplatsen i hamnen som dessutom bara ligger ett stenkast från domkyrkan är utnämd till årets ställplats. För 16 euro får man tillgång till allt man kan tänkas behöva. Fräscha duschar och toaletter, har aldrig sett så bra standard på en ställplats eller camping tidigare faktiskt. Campingen har både platser på asfalt och på ett grönområde, bara att välja vad man gillar bäst.

Tog en tur på stan och besökte domkyrkan och kollade runt lite. Vi fick passa tiden då hamnkapten kom för att ta betalt kl 16.

Eftermiddagen bjöd på en långtur runt staden, kanonfina promenadstråk längs med havet och runt slottet. Vi promenerade upp till barockträdgården (där vi aldrig gick in då man inte fick ha med hund) och vandrade uppför Köningsallén. Vi gick förbi den danska kyrkogården och sedan runt stan och tillbaka till ställplatsen.

Vi fick vila fötterna med ett glas vin ute i solen, sparkade av oss skorna och vickade på tårna en stund. Härligt att känna gräset under fötterna igen! Det blev en riktigt god middag denna kväll där även ett par glas champagne ingick.

Morgonpromenaden på söndagen gick längs hamnen bort till stadsdelen Holm och runt ner till centrum genom mysiga gränder. Vi gick även en runda i parken vid havet, räkan fick hoppa från bryggan och springa av sig lite.

Det blev en riktig söndagsbrunch väl tillbaka vid bobilen. Lökomelett, starka korvar och biff som blev kvar från middagen dagen innan.
Under eftermiddagen la vi oss i lä och fick ett par timmar i solstolen. Vi bestämde oss för att stanna ytterligare en natt här. Det blev premiär för vår Omniaugn att hjälpa oss att få nybakat bröd, foccacia light blev det idag och lyckad dessutom. Light blev det då jag skippade oliverna.
Söndagsmiddagen intogs inne i stan på en restaurang. Man bli aldrig besviken när man är ute å äter i Tyskland,  alltid vällagat å gott!

Däremot vädret, vi hann inte mer än äta upp förrän det började att regna, bara att dra hemåt...vi roade oss med att kasta gris. Sandro vann med 2-1 för ovanlighetens skull. Han vann även kvällsrundan med räkan :-)

Nu säger vi tack och hej till Tyskland och åker sakteligen hemåt mot svealand. Det blir naturligtvis en övernattning i Råå innan vi landar hemma i Halmstad.