12 jan. 2016

Google är kul ibland!

I morse satt vi, min man o jag och pratade om kroatiska öar. Han hade sett reklam på nåt fint ställe som han ville leta upp så vi hjälptes åt att googla. Jag som aldrig kan koncentrera mig började att leta efter info om ön Cres och vilka sevärdheter som rekommenderas. Man vill ju se allt som är värt att se innan man dör :-)
Till slut så googlade jag Frantin, byn som jag kommer ifrån på ön Cres. Gissa min förvåning när just mina bilder dök upp som de enda. 



Egentligen inte konstigt alls, byn ligger bortom all civilisation. Det finns lite vandringsleder i området men annars så hittar aldrig en turist hit. De som bor här tycker man kan ta bilen hit, frågar du mig så säger jag no way!


När man kommer till denna skylten har man gått för lång

Så här ser vägen mellan Beli och Frantin ut
 
Har man tur kan man hitta en liten bit som är asfalterad också

De få hus som finns i byn är endast bebodda sommartid av mina gamla släktningar. Så även vårt gamla vackra stenhus. Utsikten från sovrummet (bilden nedan) är fantastisk!


Vid klart väder ser man bort till byn Beli

Vårt vackra stenhus 

Skulle du vilja ta dig ända hit så är det ju bara 2,5 km promenad från Beli och vägen dit är ju helt OK att köra, om man inte lider av svindel och är allmänt rädd att köra på smala vägar...

 Här vid den stora vägen finns en utsiktsplats, här samlar man mod...
 
 Så här ser det ut, ca 8 km ner till byn Beli

 Byn Beli uppifrån vägen

Vill du ha spänning och vacker natur så är det bara att packa väskan eller bobilen och åka hit! Beli är känt för den vithövdade gåsgamen och många fågelskådare tar sig hit för att titta på denna fågel som skall vara ganska sällsynt.
Mina sommarbilder från vistelsen här i byn hittar du i ett gammalt inlägg HÄR.
 
Nu är det dags att bege sig till jobbet.... hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!