13 mars 2016

Första husbilsturen gick till Malmö!

Härliga, gröna, hundvänliga Malmö! Ja, annat kan man inte säga! Dessutom så bor ju den yngsta dottern Nathalie här numera vilket gör besöket i Malmö ännu roligare.
Vi plockade upp Nathalie och åkte till Ribersborgs hundrastplats, detta stället är verkligen helt underbart om man är hund. Här får hundar springa lösa året om, finns även ett hundbad och en agilitybana. Här finns alltid folk och hundar så man behöver verkligen inte känna sig ensam.

Det blev en lagom liten kort promenad i solen, åkte sedan bort och köpte lite gott på Ica innan vi åkte till kallbadhusets parkering och ställde bilen för natten. Här står man bra och inte hör man trafiken nattetid heller. Denna natt stod här bara vi och en holländare. Sommartid är det rätt många husbilar som brukar stå här.

Området kring Turning Torso

Vi hoppade i bingen redan vid 10-tiden, sov som stockar fram till klockan 9! Ja, mannen sov i alla fall utan att vakna. Jag själv råkade vakna och började "grubbla jobb", så när jag väl somnade om var det skönt med sovmorgon.

Sankt Petri Kyrka

Vi tog en förmiddagspromenad genom slottsparken och in mot centrum. Nathalie ringde och tyckte vi skulle komma och fika. Tittade in i en blomsteraffär på vägen som va så härligt inredd!

Vandrade vidare och stannade till vid teboden Five o Klock och köpte lite presenter till Nathalie istället för en inflyttningsblomma :-) hon gillar ju te så det passade ju bra! Kunde inte låda bli att köpa några teer till mig också. Extra förtjust i Rooibos som tillverkas av en buske som endast växer i södra Afrika och inte innehåller något koffein. Det blev Champagne och en till som jag inte kommer ihåg namnet på.

Fina Nathalie! <3

Kalla det vad man vill men mycket mat fick vi, det passade ju bra då vi hoppade över frukosten. När vi var mätta å belåtna så tog vi en promenad tillbaka till bilen och åkte iväg till Emporia köpcentrum. Handlade lite smått, bl a en tröja på Mango och en duk och två tekoppar på Indiska.

Många gamla å vackra hus finns runt torget.

Efter shoppingen var det dags att upptäcka Möllan och äta en tidig middag. Nathalie hade planerat in att vi skulle gå till Chamiat, Malmös första Syriska restaurang som öppnade för några månader sedan. Men där var fullbokat! Den har fort blivit poppis så, gott folk, vill ni äta där så boka bord i god tid.
Istället gick vi till en Iransk restaurang som bjöd på lite annorlunda smaker. Vi beställde in grillade nötfärsspett, aubergine med linser och nötkött, marinerade vitlökar, en sallad och en yoghurtsås med gurka, allt väldigt gott! Man fick ris och även ett stort tunt bröd som man skulle ha till maten.

Väl hemma i husbilen spelade vi några omgångar kasta gris: Ja, tills källartrollet blev grinig för att han förlorade flera ggr i rad. Sista gången utan ett enda poäng! :-)

Lilla "Räkan" är ordentligt trött och sover gott i soffan!

Söndag morgon lämnade vi Malmö bakom oss och styrde sakteligen hemåt. Vädret var grått och trist så vi bestämde oss att åka lite tidigare än tänkt. Vi stannade självklart till i Helsingborg och Väla. New Yorker får man bara inte missa, blev en hel del vårkläder inhandlat. Sedan åkte vi vidare till Skälderviken där vi åt lunch och räkan fick en promenad. Därifrån blev det småvägar hem till Halmstad via Förslöv - Båstad - Hemmeslöv - Skummeslövstrand - Mellbystrand - och sedan hem till Eldsberga.

Älskar tulpaner när de är planerade som här, i stora grupper.