25 juli 2016

Ajaccio och kustvägen upp till Porto

Vi fortsätter vår sightseeingtur på Korsika till Ajaccio, här har vi varit tidigare när vi kryssat. En fin stad men lite svårt med parkering när man kör husbil. Vi tog en tur ut till Pointe de la Pirata, promenerade och bara tog det lite lugnt. Handlade på väg ut från stan och åkte vidare upp mot Porto, mestadels kustnära.
Vi njuter av hela färden, vacker natur och bra vägar, om än lite smala och slingriga på sina ställen.
Vi stannar och äter längs vägen, menyn på franska gör det inte lätt att välja men vi fick god mat båda två. Stora portioner vilket gör räkan glad, han delar med mig ha ha ha.
Vi fortsätter vägen upp och plötsligt så är vi där! Vid de röda bergen, e Calanche! Andan går ur en så vackert det är! Ingenting kan slå detta tror jag. Mina bilder gör tyvärr  inte stället någon rättvisa. Hade jag kunnat så hade jag stannat här och vandrat runt, för varmt och inga bra parkeringar för husbilar och fricamping. Efter några fotostop åker vi kustvägen till Porto där vi stannar för natten.

2 kommentarer:

  1. Vi njuter av era fina bilder och drömmer oss bort! Vilken Ö!,,,,

    SvaraRadera
  2. Känner igen de där bergsvägarna! Sååå himla vackert, men ganska dramatisk körning, haha ;)

    SvaraRadera

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!